Dennis Inlinesidor

Att tänka på
för nybörjaren

Länkar
inlines på webben

Min utrustning
mitt eget recept

Tävlingar
jag varit med i

Recensioner
tävlingar och utrustning

Ändrad: 2010-12-01
© Dennis Lundberg

Valid XHTML 1.0!

Valid CSS!

Inline - Att tänka på

Sko

Det finns idag två typer av skor på marknaden.

  1. Mjuk sko med plastförstärkning runt fotleden
    Istället för en sko av hårdplast har man gjort en sko som i mycket liknar en vandrarkänga. Den är gjord av ett skinnliknande material och har vanlig snörning. För att få denna sko tillräckligt stabil har man gjort en förstärkning av hårdplast runt fotleden och satt ett eller flera spännen ovanför snörningen. Personligen tycker jag bäst om denna typ av sko. Denna sko presenterades i Sverige av K2 1996. Rollerblade, företaget som skapade inlines en gång i tiden, kom 1997 med en liknande sko. Under 1998 började Salomon, Nike och Fila att sälja mjuka inlines.
  2. Sko med hårt skal av plast
    Det här har varit den vanligaste skon tidigare. Skon liknar en slalompjäxa i konstruktionen och har oftast tre stycken spännen tvärs över fotleden. Den har ett skal av hårdplast och en mjuk innersko. Den verkar nu vara utdöende.

Hjul

Storlek

Med större hjul kan du åka snabbare, medan ett mindre hjul är lättare att manövrera med och gör att du kan accelerera snabbare.
Vanliga storlekar på hjul för motionsåkning är 70, 72, 76 och 80 mm. Ett par bra märken på hjul är Hyper och Kryptonics.

Hårdhet

Hårdare hjul räcker längre men mjukare hjul är mer komfortabla och är lättare att manövrera.
Vanliga hårdhetsgrader är 76A, 78A, 80A och 82A. Ju högre siffra desto hårdare hjul.

Profil

Hjulprofiler Hur hjulets genomskärning ser ut.
Vanliga profiler är Aggressive, Hockey, Fitness, Speed. Ordnade från stabil och långsam till mindre stabil och snabb.

Lager

Det finns olika kvaliteter på de kullager som änvänds i inlines. Du bör köpa ett par med minst ABEC 1 klassade lager. ABEC klassningen talar om med hur bra precision lagren är tillverkade. Högre siffra är bättre - har bättre rull. Det är också bra om lagren går att plocka isär för service.
Det finns lager med ABEC klassning 1, 3, 5 och 7.

Broms

Mig veterligt finns det idag fyra olika bromssystem på marknaden i Sverige.

  1. Standardbroms
    Här är det en hård gummiklots som normalt sitter bak på höger skridsko. Man bromsar genom att lyfta på framdelen av högerskon så att klotsen skrapar i marken. Det bästa är om klotsen är steglöst ställbar, då den slits när man bromsar. Om den inte är ställbar skall den åtminstone vara utbytbar.
  2. ABT - Active Brake Technology (Rollerblade)
    Även här sitter en hård gummiklots bak på höger skridsko. Man bromsar genom att föra högerbenet framåt samtidigt som man håller alla hjul i marken. Ett länksystem trycker då ner klotsen mot marken. Ju längre fram benet förs desto mer trycks klotsen ner.
  3. Broms på bakhjulet (Roces)
    Har inte testat detta själv, men här sitter någon form av bromsanordning inne i skenan och trycker mot det bakersta hjulet när man bromsar.
  4. DBS - Disc Brake System (UltraWheels)
    Fungerar ungefär som standardbromsen med den skillnaden att det här är en gummitrissa som trycks mot backen. Man kan ställa in om trissan skall vara fast eller rörlig. När den är rörlig rullar den med lite grand och ska då ge en mjukare inbromsning.

Pris

Det finns inlines som kostar från cirka 200 upp till cirka 5000 kronor. Vad är det då som är den stora skillnaden? Generellt sett kan man säga att det som kostar är hjul och lager. En uppsättning bra hjul kostar från 400 kronor och en uppsättning lager lika mycket. Då säger det sig självt att ett par inlines för 200 kronor inte kan vara särskilt bra. Det är de inte heller. Jag köpte själv ett par för 300 kronor först. Jag upptäckte att det var kul att åka men att man fort blev trött i fötterna. Sedan fick jag låna ett par som kostade 1000 kronor av en kompis och fick en aha-upplevelse utan like. Vilken skillnad! Det gick mycket mjukare och man blev inte alls trött i fötterna.
Vad blir då summan av kardemumman? Budgetera minst 1000 kronor om du vill ha ett par bra nybörjarskridskor, gärna 1500-2000 om du har råd. Sedan tillkommer cirka 500 kronor för en uppsättning med bra skydd. Då får du armbågs-, knä- och handledsskydd. Lägg på ytterligare 200-300 kronor för en bra hjälm. En vanlig cykelhjälm går bra att använda, men det finns även speciella inline-hjälmar.